Možnosti zapojenia hydraulickej ručnej brzdy
Pridané: 3.9.2019 18:19.15 Počet zobrazení: 4576
03 September 2019
Mnoho z Vás rieši otázku toho, aké bude ideálne zapojenie hydraulickej ručnej brzdy. Túto otázku sa Vám pokúsim, aj s kamošom a kolegom Petrom Hříbalom zodpovedať.
- prvotne si v skratke napíšeme k čomu sa väčšinou používa hydraulická ručná brzda
- povieme si prečo ju sériové vozidla nemajú inštalovanú z výroby
- rozdelíme možnosti zapojenie, ktoré sú nám známe a ktoré sú momentálne najbežnejšie používané vo svete motor športu.
Väčšina sériových vozidiel má ručnú brzdu ovládanú lankom, ktoré uťahuje pakny ručnej brzdy, a tie sú opačným smerom vytláčané pri uvoľnení pružinkami. Sériová ručná brzda má taktiež blokovací systém, ktorý ju jednoducho ponecháva v zablokovanom stave pre bezpečné parkovanie vozidla. Spomínané vlastnosti sú dôvodom prečo sa bežne v autách ktoré zídu z linky nepoužíva hydraulická ručná brzda a to konkrétne pre to, že hydraulickú brzdu nie je tak jednoduché ponechať v polohe ktorá blokuje kolesa dlhodobo, napríklad cez noc pri parkovaní vozidla. Taktiež inštalácia a komponenty hydraulickej ručnej brzdy sú oproti lankovému prevedeniu o dosť komplikovanejšie a tým sa navyšuje cena tohto systému.
Prečo, ale mnohé vozidlá fungujúce v amatérsky a profesionálnych úrovniach motor športu používajú hydraulickú ručnú brzdu?
Na rozdiel od sériovej lankovej ručnej brzdy je blokovanie kolies pomocou hydraulickej ručnej brzdy oveľa efektívnejšie v krátkodobom hľadisku a keďže sa používa bez možnosti dlhodobej blokácie – táto vlastnosť sa stáva taktiež výhodou v prípade potreby okamžitého odblokovania nakoľko je aretačný systém vynechávaný a nehrozí nechcené zaseknutie.
Možnosti zapojenie ručnej brzdy do klasického vozidla, ktoré malo pôvodne lankovú ručnú brzdu?
Rozdelili sme si to na 3 najznámejšie formy zapojenia popísané v skratke nižšie – viac povie Peter v priloženom videu:
1) Zapojenie ručnej brzdy DO OKRUHU vozidla
- asi najbežnejšie a najpoužívanejšie zapojenie hydraulickej ručnej brzdy.
Preruší sa okruh vedúci k zadným brzdičom a napojí sa k nemu vstup do hydraulickej ručnej brzdy. Z hydraulickej ručnej brzdy sa okruh spätne uzavrie smerom k zadným brzdičom.
Pri brzdení nožnou brzdou (pedálom) brzdová kvapalina prechádza cez brzdový valček hydraulickej ručnej brzdy a dochádza k brzdeniu aj zadných kolies. V prípade zatiahnutia ručnej brzdy sa valček spätne uzavrie a tlak vytvára len smerom k zadným brzdičom, bohužiaľ pri tom často krát natlakuje aj zvyšok brzdového systému a brzdový pedál ostáva tvrdý a necitlivý pre prípadne dobrzdenie.
V ďalšom prípade ak brzdíme pedálom a chcem zadné kolesa zablokovať ručnou brzdou, taktiež budeme sledovať, že ručná brzda je pomerne tuhá a jej funkcia je mierne nevyspytateľná.
Veľkým problémom tohto systéme je kvôli komplikovanému medzikusu v brzdovom okruhu (brzdový valček hydraulickej ručnej brzdy) odvzdušnenie systému a dosiahnutie jeho správnej funkčnosti. Mnohokrát je takéto odvzdušnenie dosiahnuť dokonale takmer nemožné a vznikajú rôzne formy nefunkčnosti ručnej brzdy. Veľkou výhodou je pomerná jednoduchosť prevedenia takého to zapojenia aj v domácich podmienkach a cena, kde k funkčnosti nepotrebujeme až tak mnoho ďalších dielov a komponentov. Zvyčajne ide o pár holendrov a niekoľko metrov idealne oceľovej, alebo ľahko tvarovateľnej medenej trubky. Prípadne drahšou alternatívou vedenia sú pancierové hadičky.
Výhody:
- cena
- jednoduchosť základného zapojenia
- nenáročnosť a dostupnosť dielov
Nevýhody:
- komplikované od vzdušenie
- nedostatočná citlivosť brzdového pedála pri používaní ručnej brzdy a naopak
- zvýšenie rizika netesnosti brzdového systému
- v prípade poruchy nefunkčnosť celého brzdového systému
Viac o tomto konkrétnom zapojení môžete nájsť tu Zapojenie ručnej brzdy DO OKRUHU vozidla
2) Zapojenie pomocou prídavných brzdičov
- toto zapojenie sa stáva v poslednej dobe výsadou aj amatérskejších vozidiel. Doteraz bolo skôr pre profesionálov a autá s väčším budgetom. Prečo je tomu tak? Jednoducho všetky nevýhody ktoré má predchádzajúce zapojenia sa stávajú minulosti. Pribúda len jedna nevýhoda a tou je cena. V krátkosti sa pokúsim popísať princíp zapojenia a jeho funkcionalitu.
Použitím vhodného adaptéra sa z duplikuje počet brzdičov na náprave a k ním (k pridaným brzdičom) sa na priamo pripojí hydraulická ručná brzda so svojou vlastnou nádobkou na valčeku, alebo s nádobkou uloženou externe kdekoľvek vo vozidle. Dnešné adaptéry existujú už pre mnohé vozidla a je možné ich pripájať k vozidlu zváraním, alebo našrubovaním do tehlic náprav. Mnohokrát šikovný mechanik dokáže úpravou adaptéra zachovať aj ABS vozidla, čo ešte nie je až tak jednoduché nakoľko kvôli pevnosti adaptéra je materiál v kolízii zo snímačom systému ABS.
V tomto prípade vozidlo síce príde o ABS (v motor športe sa mnohokrát cielene nepoužíva), ale stále pri používaní ručnej brzdy, alebo nožnej brzdy je zachovaná stopercentná funkčnosť obidvoch systémov.
Veľkou, respektíve najväčšou už spomínanou nevýhodou sú náklady na postavenie, kde potrebujeme okrem hydraulickej ručnej brzdy s valčekom a nádobkou, aj adaptér pre pripojenie ďalších brzdičov a ďalšie brzdiče, ktoré musíme do vybaviť hadičkami a taktiež brzdovými platničkami.
Výhody:
- zachovanie funkčnosti brzdovej sústavy
- jednoduché odvzdušnenie okruhu pre hydraulickú ručnú brzdu
- stopercentná funkčnosť hydraulickej ručnej brzdy
- bezproblémová funkčnosť pri vzájomnom použití a kombinovaní systémov
Nevýhody:
- cena
- náročnosť na komponenty
- náročnejšie zapojenie komponentov
VIAC: Zapojenie hydraulickej ručnej brdzy pomocou adapterov na pridavné brzdiče, dualcalliper (zdvojený brzdový strmeň)
3) Rozdelenie sériového brzdového okruhu (predok/zadok)
- ako už z názvu vyplýva rozdelí sa pôvodný sériový okruh kde sa predná časť zaslepí a na zošliapnutie pedálu reaguje len predná náprava a zadná časť okruhu sa napojí na hydraulickú ručnú brzdu väčšinou taktiež s externou nádobkou. Je to dosť neštandardné riešenie, ktoré ma v sebe samozrejme obrovskú nevýhodu pri klasickom pokuse o spomalenie pomocou brzdového pedála, jednoducho zadné kolesa extrémne absentujú.
Toto zapojenie by som neodporúčal, keďže mi príde pomerne nebezpečné v prípade potreby zastavenia vozidla v rizikovej situácii, môže dôjsť k zlyhaniu. Čo sa týka funkčnosti ručnej brzdy ta bude na úrovni riešenia číslo 2 a to doslovne, keďže hydraulická ručná brzda bude mať svoj vlastný okruh a svoje vlastne brzdiče.
Výhody:
- jednoduchosť riešenia
- jednoduché odvzdušnenie okruhu pre hydraulickú ručnú brzdu
- stopercentná funkčnosť hydraulickej ručnej brzdy
- cena
Nevýhody:
- EXTREMNE narušená funkčnosť brzdového systému
- Existujú ešte zopár špeciálnych systémov v ktorých hraje hlavnú rolu válček v ktorom sa dá zachovať aj funkčnosť zapojenia ABS a taktiež zachováva brzdné vlastnosti pri používaní nožnej brzdy a hydraulickej ručnej brzdy. Bohužial o tom so systéme som len počul a nikdy som s ním nemal osobnú skúsenosť. Predpokladám neúnosne vysokú cenu a kvôli tomu použitie len vo vrcholovom motor športe pri továrenských týmoch kde rozpočet nemá medze.
a terza už spomínané video od Petra Hříbala....
Ak sa ti článok páčil a chceš dostávať aj dalšie klikni ODOBERAŤ a my sa postaráme aby ti nič neušlo. Kľudne sa ním podeľ s ostatnými ZDIELANÍM a neboj sa ho doplniť o informácie, na ktoré sme možno zabudli, alebo sa ti môžu zdať neúplne do komentára. Ďakujeme